صفحه اصلی

خدمات

خدمات

  • آزمون ها
  • سفارت ها
  • اپلای
  • انواع گیفت کارت
  • سایر سفارش ها

وبلاگ

پشتیبانی

جستجو

جستجوهای پرتکرار:
تافل آیلتس دولینگو
Back to top

از رویا تا واقعیت؛ گفت‌وگو با فارغ‌التحصیل پلی تکنیک میلان

هلیا هستم؛ ۳۰ ساله، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد معماری دانشگاه پلی تکنیک میلان ایتالیا. در ایران دانشجوی معماری ایوان‌کی گرمسار بودم. بعد از اتمام دوره کارشناسی، بلافاصله فاند استانی گرفتم و اپلای کردم.

+ مهم‌ترین دلیل شما برای اپلای ایتالیا چه بود؟
_ دلیل اصلی، علاقه بیش از اندازه‌ام به ایتالیا بود. به‌نظرم ایتالیا و فرانسه مهد معماری هستند و من دوست داشتم که در مهد معماری درس بخوانم. علاوه‌بر این، هزینه‌های زندگی و تحصیل در ایتالیا خیلی پایین‌تر از کشورهای دیگر بود. اگر مثل من نتوانید بورسیه دانشگاهی بگیرید، بورسیه استانی به شما تعلق می‌گیرد.

+ از چه زمانی به فکر اپلای افتادید؟
_ از دوران کودکی به مهاجرت فکر می‌کردم. بعدها که در نظام تحصیلی ایران قرار گرفتم، نحوه تدریس و اکوسیستم تحصیلی ایران را دوست نداشتم و به همین دلیل میل من برای اپلای کردن بیشتر و بیشتر شد.

+ نقطه شروع فرایند اپلای شما چه زمانی بود؟
_ من از سال ۱۳۹۵ که ترم ۶ دانشگاه بودم برای اپلای برنامه‌ریزی کردم.
یکی از گروه‌های تلگرامی، لیستی از دانشگاه‌های ایتالیا را منتشر کرده بود که دانشگاه فلورانس اولین دانشگاه لیست بود. سریع در گوگل سرچ کردم و درباره شرایط این دانشگاه و مدارکی که برای اپلای می‌خواهد، مطالعه کردم. متوجه شدم حتی مدرک زبان انگلیسی هم نمی‌خواهد! مدارکم را ارسال کردم و پس از مدتی جواب قبولی من آمد. وقتی متوجه شدم که می‌توانم به راحتی از دانشگاه فلورانس پذیرش بگیرم، فکر کردم که می‌توانم دانشگاه‌های بهتر را هم امتحان کنم. پس برای دانشگاه پلی تکنیک میلان اپلای کردم.

+ فرایند اپلای چقدر طول کشید؟
_ برای من حدود ۱ سال زمان برد. یادگیری زبان انگلیسی ۹ ماه طول کشید. البته در کنارش زبان ایتالیایی هم یاد می‌گرفتم. ولی بقیه فرایند اپلای فشرده‌تر بود.

+ برای فرایند اپلای وکیل داشتید یا خودتان اقدام کردید؟
_ من تمام کارها را خودم انجام دادم. خیلی در گوگل سرچ می‌کردم و کانال‌های تلگرامی هم کمک‌کننده بودند.

+ شما برای دریافت فاند اپلای کردید؟
_ بله. البته چون نتوانستم مدرک زبانم را قبل از ددلاین برای دانشگاه ارسال کنم، بورسیه پلی تکنیک میلان را دریافت نکردم و فاند استان لومباردی را گرفتم. سیستم تحصیلی ایتالیا بورسیه‌های ویژه‌ای برای دانشجوهای بین‌المللی در نظر گرفته است. بعضی از بورسیه‌ها را خود دانشگاه می‌دهد و بعضی دیگر بورسیه‌های استانی هستند.

+ برای چند دانشگاه اپلای کردید؟
_ تقریباً برای تمام دانشگاه‌های معروف ایتالیا مثل دانشگاه پلی تکنیک تورین و ساپینزا اپلای کردم.

+ فرایندی که برای دریافت بورسیه استانی طی کردید، چطور بود؟
_ بعد از گرفتن پذیرش از دانشگاه، مدارکی که نشان‌دهنده عدم استطاعت مالی بود را برای دریافت بورسیه استان لومباردی به استانداری ارسال کردم. مدارکی که فرستادم:

  • اجاره‌نامه محل زندگی
  • فیش حقوقی سرپرست خانواده 
  • مدارک تملک اموال و دارایی‌های تمام اعضای خانواده
  • گواهی بانک مرکزی در مورد اموال و دارایی‌های سرپرست خانواده

+ آیا نرخ بیکاری در ایتالیا بالاست؟ وضعیت کار در ایتالیا چطور است؟
_ تا آنجایی که من دیدم، نرخ بیکاری بالا نیست. من و دانشجویان دیگر که با من فارغ‌التحصیل شدند، همه بعد از تحصیل کار را شروع کردیم. البته در زمان ما دولت ایتالیا پروژه‌ای را شروع کرد که از طریق آن خیلی از فارغ‌التحصیلان معماری مشغول به کار شدند. دولت ایتالیا در سال ۲۰۱۹ موقعیتی را ایجاد کرد تا شرکت‌ها بتوانند خانه‌های قدیمی را بازسازی کنند و درجه انرژی را ۲ درجه بالاتر ببرند. در این فرایند، شرکت‌ها برای این که پروژه‌های بیشتری از دولت دریافت کنند، فارغ‌التحصیلان زیادی را استخدام کردند. البته بهتر است به این نکته اشاره کنم که ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای اروپا نرخ بیکاری بیشتری دارد؛ ولی اینطوری نیست که هیچ‌کس نتواند کار پیدا کند.

+ آیا اپلیکیشن فی هم پرداخت کردید؟
_ بله من برای تمام دانشگاه‌هایی که اپلای کردم اپلیکیشن فی پرداخت کردم.

+ معدل دوران کارشناسی شما در ایران چند بود؟
_ معدل من ۱۸.۲۰ بود.

+ به نظر شما معدل و دانشگاه در اپلای مهم است؟
_ دانشجویانی بوده‌اند که با معدل ۱۴ هم برای دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش گرفته‌اند. نکته مهم این است که دانشگاه‌هایی که از نظر رتبه علمی بالا هستند، معدل برایشان مهم‌تر است. مثلاً برای دانشگاه پلی تکنیک میلان و تورین معدل شما باید بالای ۱۶ باشد. باید این موضوع را در نظر بگیرید که هرچقدر معدلتان بالاتر باشد و در دانشگاه بهتری تحصیل کرده باشید، شانس بیشتری برای قبولی دارید.

+ چه چیزی از کشور ایتالیا برای شما مهم بود؟
_ اصلی‌ترین موضوع برای من فرهنگ این کشور بود. آن‌ها فرهنگ بسیار نزدیکی به ایرانیان دارند. البته غذاهایشان را هم خیلی دوست دارم. آب و هوا اولویتی برایم نبود، اما در کل آب و هوای ایتالیا را هم دوست دارم.

+ گرفتن ویزای ایتالیا چقدر طول کشید؟
_ گرفتن ویزا زمان زیادی طول نکشید. در کمتر از ۳ ماه ویزای من صادر شد. معمولاً سفارت ایتالیا برای دادن ویزا سریع عمل می‌کند و استرسی به دانشجویان وارد نمی‌شود.

+ با سفارت ایتالیا مصاحبه داشتید؟
_ بله؛ مصاحبه‌ام بسیار راحت و دوستانه بود. آفیسر به زبان انگلیسی چند سوال ساده مثل «چرا مهاجرت می‌کنید؟، برای کدام دانشگاه اپلای کرده‌اید؟» پرسید. اصلاً برای مصاحبه سفارت نگران نباشید چون بسیار ساده‌ست.

+ آیا انگشت‌نگاری هم در سفارت انجام دادید؟
خیر؛ در سفارت فقط مصاحبه داشتم. انگشت‌نگاری را هنگام ورود به ایتالیا انجام دادم.

+ مدرک زبان شما چه بود؟
_ من در آزمون آیلتس شرکت کردم. از امتحان اول نمره ۵.۵ گرفتم که برای دانشگاه پلی تکنیک میلان قابل قبول نبود. پس معلم خصوصیم را تغییر دادم و روزی ۶ ساعت به‌مدت ۱ ماه و نیم مطالعه کردم. از امتحان دوم نمره ۷ گرفتم و مدرکم را برای دانشگاه ارسال کردم.

+ چرا بین آیلتس و تافل، آیلتس را انتخاب کردید؟
_ سال ۱۳۹۶ که می‌خواستم مهاجرت کنم، دانشگاه‌ها آیلتس را بیشتر از بقیه آزمون‌ها قبول داشتند و همچنین کلاس‌ها و استادهای بیشتری برای این آزمون وجود داشت.

+ در دانشگاه پلی تکنیک میلان دروس به زبان انگلیسی هم تدریس می‌شود؟
_ بله اما پیشنهاد می‌کنم که دانشجویان حتما زبان ایتالیایی را یاد بگیرند. چون برای زندگی روزمره و مخصوصاً کار حتما باید ایتالیایی بلد باشند.

+ برای اپلای به مدرک زبان ایتالیایی نیازی نیست؟
_ خیر. در دانشگاه پلی تکنیک میلان، درس‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. اما برای کار و زندگی در این کشور حتماً باید زبان ایتالیایی بلد باشید؛ پس بهتر است پیش از مهاجرت در کنار زبان انگلیسی، زبان ایتالیایی را هم مطالعه کنید.

+ غیر از انگلیسی، به ایتالیایی هم مسلط بودید؟
_ بله؛ من در ایران برای زبان ایتالیایی هم کلاس می‌رفتم و تا حدودی زبان ایتالیایی را بلد بودم. اما زمانی که وارد این کشور شدم، بیشتر با زبان ایتالیایی ارتباط برقرار کردم و بعد از ۱ سال مسلط شدم.

+ چه چیزی در رزومه مهم است؟
_ برای دانشجویان معماری داشتن پورتفولیو عالی و قوی مهم است. در کنار آن، کارهایی که انجام داده‌اید را دقیق، کامل و واضح توضیح دهید. به‌عنوان مثال، اگر جایی مشغول به کار بودید، حتما بنویسید که چه دستاوردی در آن شرکت داشتید و چه کارهایی انجام دادید که به توسعه شرکت کمک کرده است.

+ در انگیزه‌نامه‌ چه چیزهایی نوشتید؟
_ من درباره انگیزه‌هایم و اینکه از کودکی عاشق ایتالیا بودم نوشتم.

+ آیا قبل از اپلای با اساتید دانشگاه‌های ایتالیا مکاتبه داشتید؟
خیر؛ دانشگاه‌های میلان استاد محور نیستند. مثل کشورهای دیگر نیست که اول بخواهید با استاد صحبت کنید و بعد فاند بگیرید.

+ فرایند ترجمه مدارک چگونه بود؟
_ این پروسه برای من پیچیده نبود. فقط نکته‌ای که هست، باید مدارکتان را برای یک دارالترجمه رسمی ارسال کنید.

+ کدام بخش از هزینه‌های اپلای بیشتر بود؟
_ اول هزینه اپلیکیشن فی و بعد ترجمه مدارک برای من بیشتر از بقیه موارد هزینه داشت.

+ نظام تحصیلی ایتالیا با ایران متفاوت است؟
_ بله خیلی متفاوت است. در دانشگاه‌های ایتالیا درس‌ها خیلی سخت‌تر هستند و امتحان‌ها در ۳ مرحله‌ شفاهی، تستی و تشریحی برگزار می‌شوند. از ویژگی‌های مثبت دانشگاه‌های ایتالیا این است که شما درسی را نمی‌افتید. اگر نتوانید در امتحان نمره مطلوب به‌دست آورید، ۳ بار دیگر می‌توانید در همان ترم امتحان دهید. اگر دوباره قبول نشوید، ترم بعد، سال بعد یا حتی ۲ سال بعد بدون شرکت در کلاس‌ها می‌توانید آن درس را امتحان بدهید تا قبول شوید.

+ به‌عنوان سخن آخر حرفی هست که بخواهید بگویید؟
_ برای تلاش در راه رسیدن به علاقه‌تان هیچ‌وقت پشیمان نمی‌شوید. اگر دوست دارید چیزی را تجربه کنید، از راه پیش رو نترسید و حتما آن را تجربه کنید.

اشتراک گذاری

Author

من جزء کسانی هستم که شغلی مرتبط با علاقه‌ام دارم. شغل و علاقه من نویسندگی است. اوقات فراغتم را با خواندن کتاب پر می‌کنم و دنیای تکنولوژی برایم جذاب است.
هدفم در تهران پیمنت، ارائه محتوای ارزشمند است تا به شما برای رسیدن به اهدافتان کمک کنم.

نظرتان را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*